Ostrość i głębia ostrości w fotografii podwodnej

Obraz nieskończenie odległego obiektu obiektyw tworzy w odległości ogniskowej. W takiej odległości za obiektywem musi się znaleźć materiał światłoczuły, aby otrzymać na nim ostry obraz. Im bliżej znajduje się fotografowany obiekt, tym dalej za obiektywem powstaje obraz. W celu zachowania ostrego obrazu należy więc odsuwać materiał światłoczuły od obiektywu lub - co jest stosowane w aparatach - obiektyw od materiału. Na tym polega nastawianie na ostrość.

W przypadku ręcznego ustawiania ostrości, kierujemy się wartościami na skali obiektywu i ustawiamy na niej odległość od obiektywu do fotografowanego obiektu. Trzeba pamiętać, że zjawisko obrazu pozornego powstającego pod wodą w 3/4 odległości rzeczywistej jest tak samo odbierane przez obiektyw jak i przez oko. Na skali odległości nastawiamy więc odległość pozorną, nie rzeczywistą.

W lustrzankach i aparatach cyfrowych, z opresji wybawia nas system automatycznego nastawiania ostrości - autofocus, AF. Znajduje on optymalne położenie obiektywu, dające maksymalną ostrość obiektu, na który wycelowaliśmy. System autofocus wymaga jednak krótkiej chwili na ustawienie tej ostrości, a ponadto pewnego poziomu oświetlenia. Fotografując w słabych warunkach oświetleniowych lub np. w nocy, musimy wspomóc jego pracę oświetlając fotografowany obiekt na czas ustawiania ostrości.

Głębia ostrości

Obiekty w odległości, na którą nastawiliśmy ostrość zostaną odwzorowane z ostrością maksymalną na jaką stać nasz obiektyw. Jednak przed i za tą odległością ostrość nie spada drastycznie, lecz stopniowo. Dla pewnego zakresu odległości powstająca nieostrość jest na tyle mała, że będzie niezauważalna na otrzymanym zdjęciu - nawet powiększonym. Ten obszar akceptowalnej nieostrości nazywamy głębią ostrości.

Okazuje się, że głębia ostrości mocno zależy od przysłony. Im mocniej przysłonimy obiektyw, tym większa głębia ostrości. Oto przykładowe wartości dla minimalnej i maksymalnej przysłony obiektywu aparatu Sea & Sea MM II-Ex:

Odległość nastawiona na obiektywie Głębia ostrości dla przysłony:
f/3,5 f/22
5 m 2,97 - nieskończoność 0,95 - nieskończoność
1 m 0,88 - 1,15 0,55 - 5,98
0,5 m 0,46 - 0,54 0,34 - 0,97

Widzimy, że głębia ostrości rzeczywiście mocno zależy od użytej przysłony, ale i od nastawionej odległości. Im bliżej, tym głębia ostrości mniejsza i problemy z uzyskaniem ostrego zdjęcia niestety większe.

Jeszcze jednym parametrem głębii ostrości jest ogniskowa obiektywu. Im obiektyw ma krótszą ogniskową, tym głębia ostrości większa. Gdy na obiektyw aparatu Sea & Sea MM II-Ex założymy nasadkę skracającą ogniskową z 35 mm do 16 mm otrzymamy taką głębię ostrości (korzystając z nasadki ostrość obiektywu ustawia się na nieskończoność):

Głębia ostrości dla przysłony:
f/5,6 f/22
0,8 m - nieskończoność 0,3 m - nieskończoność

Strona powstała: 28 marca 2005
Ostatnie zmiany: 28 marca 2005

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer