Aparaty analogowe do fotografii podwodnej

Wysokiej klasy zestaw do fotografii podwodnej może zrujnować niejednego płetwonurka. Dlatego dla fotoamatorów dostępne są też aparaty niższej klasy, ale i tańsze.
Aparaty do fotografii podwodnej
Samodzielne aparaty podwodne Aparaty w obudowach wodoszczelnych
Aparaty jednorazowe obudowy miękkie np. Eva Marine obudowy na kompakty np. Sealife Reefmaster i obudowy na aparaty cyfrowe lustrzanki (również cyfrowe) w obudowach sztywnych
np. Cullmann Mauritius, MX-5
MX-10
MX II Ex
Nikonos 5
Nikonos RS AF

Aparaty jednorazowe

Najprostsze i najtańsze aparaty podwodne to aparaty jednorazowe w obudowie wodoszczelnej. Aparat taki jest nierozbieralny - kupuje się go załadowany filmem, a do wywołania oddaje się cały aparat. Obudowa zachowuje szczelność i odporność na odkształcenia spowodowane ciśnieniem wody do głębokości ok. 5 metrów. Aparat nie ma żadnej automatyki, nie posiada pomiaru światła ani wbudowanej lampy błyskowej, nie wymaga dokonywania żadnych ustawień.

Cena: ok. 50-80 złotych

Zalety:

  • mała, zwarta budowa
  • prosta obsługa - nie wykonuje się żadnych ustawień
  • niska cena

Wady:

  • dobre efekty osiąga się tylko przy standardowych warunkach świetlnych
  • słaba konstrukcja - podatna na uszkodzenia
  • mały zakres głębokości, na których można robić zdjęcia

Proste aparaty kompaktowe

Aparaty te są podwodnym odpowiednikiem aparatów kompaktowych - mają być maksymalnie proste w obsłudze, nie wymagać dużej wiedzy fotograficznej, a dobre efekty zdjęć ma zapewnić automatyka aparatu. Użytkownik na ogół nie ustawia żadnych parametrów, co najwyżej może włączyć lub wyłączyć wbudowaną lampę błyskową. Aparat na ogół nie umożliwia przyłączenia żadnych dodatkowych akcesoriów. Główne zalety w stosunku do poprzedniej grupy, to możliwość naświetlenia wielu filmów, a zarazem doboru materiału (różnej czułości, również przezrocza), lepsza jakość obiektywu i większa odporność na ciśnienie, a więc i maksymalna osiągalna głębokość.

Przykłady: Sea & Sea MX-5, Cullman Mauritius

Cena: rzędu 400-600 złotych

Zalety:

  • zwarta, solidna budowa
  • prosta obsługa - nie wykonuje się żadnych ustawień
  • przyzwoity zakres głębokości, na których można robić zdjęcia
  • stosunkowo niska cena

Wady:

  • dobre efekty osiąga się tylko przy standardowych warunkach świetlnych
  • brak możliwości rozbudowania zestawu

Proste zestawy podwodne

Pod tą nazwą rozumiem aparaty pomyślane w pewnym stopniu jako systemowe. Mają one pewne możliwości dokonywania ustawień przez użytkownika, przez co uzyskuje on wpływ na osiągany efekt. Przykładowo aparat Sea & Sea MX-10 ma stałą odległość ostrości i stały czas migawki, ale pozwala zmieniać wartość przysłony. Pozwala to dobrać przysłonę do warunków świetlnych lub do światła dołączanej lampy błyskowej. Lampa dołączana do aparatu Sealife automatycznie dobiera siłę błysku na podstawie pomiaru dokonanego przez wbudowany czujnik, aparat natomiast ma stały otwór przysłony. Ważną zaletą dołączanej, zewnętrznej lampy błyskowej jest jej większa odległość od obiektywu. Znacznie ułatwia to unikanie na zdjęciach efektu śniegu (odbić światła lampy błyskowej od pyłków zawieszonych w wodzie). Aparaty z tej grupy umożliwiają też dołączanie dodatkowych elementów, co pozwala poszerzyć możliwości i osiągać lepsze efekty. Przykłady takich akcesoriów to nasadki zwiększające kąt widzenia obiektywu lub umożliwiające fotografowanie z bliska.

Cena (używany aparat z lampą błyskową): rzędu 1000 złotych

Zalety:

  • szerokie możliwości wykonywania zdjęć w różnych warunkach
  • możliwość korzystania z zewnętrznej lampy błyskowej
  • spory wybór dodatkowych akcesoriów

Wady:

  • dobre efekty wymagają dużej wiedzy
  • ustawienia aparatu nie są wspierane automatyką aparatu
  • zewnętrzna lampa błyskowa nie może zostać bardziej odsunięta od obiektywu

Aparaty systemowe

W tym przypadku aparat jest tylko częścią całego systemu - zestawu ogromnej liczby akcesoriów i przystawek, z których można budować konfigurację dobrze przygotowaną do danego rodzaju zdjęć. Dwa dobre przykłady aparatów systemowych, to Sea & Sea Motormarine II Ex i Nikonos 5. Do każdego z tych aparatów producent oferuje obiektywy szerokokątne, przystawki do fotografii zbliżeniowej i makrofotografii, lampy błyskowe i różnej długości ramiona do tych lamp. Lampy błyskowe do tych aparatów sterowane są automatyką TTL (Through The Lens), to znaczy na podstawie ilości światła, która po odbiciu od obiektu i przejściu przez obiektyw, rzeczywiście dociera do filmu. Po zarejestrowaniu wystarczającej ilości światła, automatyka TTL przerywa błysk lampy.

Aparat Sea & Sea jest zestawem dla zaawansowanego amatora, natomiast Nikonos 5 reprezentuje jeszcze wyższą klasę i może być uważany za sprzęt pół-profesjonalny.

Najważniejsze różnice między tymi aparatami:

Sea & Sea Motormarine II Ex Nikonos 5
Migawka centralna (wbudowana w obiektyw) o czasach 1/15 - 1/125 s. Półautomatyka: światłomierz sygnalizuje diodą niedoświetlenie - użytkownik modyfikuje ustawienia czasu migawki i przysłony, aż dioda zgaśnie. Migawka szczelinowa o czasach 1 - 1/1000 s (???). Ręczny wybór czasu lub automatyka z preselekcją przysłony - użytkownik wybiera przysłonę, automatyka aparatu dobiera odpowiedni czas migawki.
Obiektyw niewymienny. W obiektyw wbudowana jest soczewka "close-up", która po włączeniu pozwala na fotografowanie z odległości 0,5 m. Dodatkowe możliwości uzyskuje się przez zamontowanie na obiektywie nasadek. Można to robić pod wodą - między nasadką, a obiektywem powinna znajdować się woda. Obiektyw całkowicie wymienny - połączenie między obiektywem, a aparatem jest uszczelniane oringiem. Wymiany obiektywu na inny (szerokokątny, do fotografii zbliżeniowej, do makrofotografii) można dokonać tylko na lądzie. Takie rozwiązanie gwarantuje jednak maksymalną jakość optyczną każdego obiektywu.

Cena (używany aparat): rzędu 1000-1500 złotych
Cena (używana lampa błyskowa): rzędu 1000-1500 złotych

Zalety:

  • możliwość skonfigurowania zestawu do dowolnego rodzaju fotografii
  • zaawansowana automatyka aparatu

Wady:

  • duże rozmiary i nieporęczność rozbudowanego zestawu
  • wykorzystanie wszystkich możliwości zestawu wymaga dużej wiedzy i doświadczenia
  • wysoka cena, zwłaszcza kompletnej konfiguracji

Nikonos RS AF

Aparat, który stanowi klasę sam dla siebie, to Nikonos RS AF - podwodna lustrzanka jednoobiektywowa z automatycznym ustawianiem ostrości "autofocus". Jest to aparat dający fotografowi wręcz nieograniczone możliwości. Niestety jego cena była tak wysoka, że zostało sprzedanych niewiele tych aparatów i ich produkcja została zakończona. Wciąż jednak są one dostępne i chętnie kupowane z drugiej ręki.
Strona powstała: 22 lipca 2004
Ostatnie zmiany: 30 marca 2005

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer